Аргус

21. ФЕБРУАР – МЕЂУНАРОДНИ ДАН МАТЕРЊЕГ ЈЕЗИКА

Данас се у свету говори око 6000 језика. Свe вишe jeзикa je угрoжeнo или нeстaje, тe стручњaци прoцeњуjу дa je oкo 43% свeтских jeзикa угрoжeнo. Генерална Скупштина Уједињених нација признала је резолуцијом, а УНЕСКО је 1999. године прогласио 21. фебруар Даном матерњег језика у знак сећања на бангладешке студенте који су 21. фебруара 1952. године убијени у Даки у Источном Пакистану (данас Бангладешу) јер су протестовали будући да њихов матерњи језик није проглашен матерњим. Циљ oвoг прaзникa jeстe дa укaжe нa jeзичку рaзнoликoст и нa пoтрeбу зa oчувaњeм свaкoг jeзикa. Једна од некад веома успешних језичких политика на територији западног Балкана подстицала је осим учења страних језика и учење језика средине у школама како би се деца боље међусобно разумела. И то не само да су припадници мањинских језика учили језик већине, већ и обрнуто, припадници већинског учили су језике мањина, као што су и припадници мањина учили друге мањинске језике који су били у употреби у одређеној средини. На овај дан посебну пажњу требало би посветити праву националних мањина на употребу матерњег језика у школству, култури, медијима што им омогућава чињеница да је у Србији у 42 јединице локалне самоуправе у службеној употреби око 10 језика националнх мањина. Углавном  у Војводини. Република Србија је 2006. године ратификовала Европску повељу о регионалним и мањинским језицима. На основу ове Повеље, мањинским језицима у Србији не прети опасност од изумирања, као што је то случај у неким другим деловима Европе и света. У Србији је регистровано више од 30 националних мањина (етничких група), а закони у области образовања посебан акцент придају осигуравању квалитета образовања деце припадника мањинских група. Филoзoфски фaкултeт у Нoвoм Сaду je jeднa oд рeтких устaнoвa гдe сe мoжe студирaти нa мaтeрњим jeзицимa чaк пeт нaциoнaлних зajeдницa. Студиjски прoгрaми jeзикa и књижeвнoсти нa мaђaрскoм, румунскoм, русинскoм, слoвaчкoм и српскoм, oдвиjajу сe нa oснoвним,  мaстeрским и дoктoрским студиjaмa.

Сара Станојевић Ia

ЖЕНСКА ПРАВА И ПРАЗНИК ДАМА

Kао и сваке, тако и ове године, у целом свету прослављен је Међународни дан жена. Усвојен као празник, 8. март је дан  који жене велича као веома пожртвована, борбена и племенита бића, иако оне нису одувек имале такво звање. Женска права се у великој мери разликују од обичних људских права, јер су женама у прошлости била ускраћена многа права која су мушкарци уживали. Међутим, жене су се од најранијих времена бориле за своје звање и величину свог положаја у држави. Управо тако је дошло до појаве феминизма у људском друштву. Феминизам је збир друштвених покрета и идеологија чији је циљ брањење, успостављање и дефинисање једнаких социјалних, политичких као и културних права жена. Феминизам се залаже за слободу свих жена, и њихову заштиту од сексизма, насиља, и усвајање њихове личности као изузетно важне у разним стварима, а не потцењивање. Међународни дан жена први пут обележен је 1909. године у САД, а њиме се, такође, обележава и трагични догађај – пожар у фабрици текстила у Њујорку, у ком је погинуло преко стотину жена. Прва незадовољства жена јавила су се када су њихови послови у фабрикама, али и на другим радним местима, били изузетно исцрпљујући, па чак ни смене нису постојале. Тада су кренуле различите демонстрације којима су жене на улицама градова исказале своја негодовања, где су након неколико година жалбе коначно биле саслушане, а права већим делом усвојена. Једна од значајних личности која је покренула већину женских норми била је Луси Стоун, америчка говорница и организаторка многих покрета.

Због разних дама које су своје искрено мишљење исказивале широј популацији, своје проблеме успешно решавале, и велики број ствари нормализовале, женска популација данас живи у свету који их не дискриминише у мери у којој је то некада било заступљено. Све имају право гласа, вероисповести, али и право личне слободе која се тиче различитих ствари. Баш у име тога, и данас славимо жене као особе које померају границе стварног, боре се за своје, али и туђе, подарују животе будућим научницима, психолозима, докторима… али и најважније, коначно се осећају слободно у свету у ком живе. Због тога оне заслужују посебна звања и одлике у част свих ствари које су учиниле са читав народ.

А за крај цитат који би озваничио смисао сваке жене:

„Они који о женама увек добро говоре не познају их довољно. Они који о њима само лоше говоре, не познају их никако.“ Г. Пигаулт. Лебрун     

Мина Лазаревић, 1а

СВЕТСКИ ДАН СРЕЋЕ

Срећа је ментално или емоционално стање са позитивним и угодним емоцијама, које иду од задовољства, до интензивне радости. Светски дан среће  прославља се 20. марта, а о томе су одлучиле Уједињене нације. Предлог да се овај дан слави 20. Марта, прихваћен је једногласно, када су све 193 земље чланице за то гласале. Циљ је да се повећа свест о важности потраге за срећом и доброти светског становништва. Потрага за срећом је основни људски циљ. Препоручује се правилан и уравнотежен привредни раст који се темељи на одрживом развоју, искорењавању сиромашних… Све чланице земље се позивају да се удруже у промовисању већ наведених циљева и да образују јавност о подизању свести о срећи тј. обележавању Светског дана среће. Идеја да се Светски дан среће слави дошла је од представника Уједињених нација Краљевине Бутан. Ова земља годинама важи за земљу са најсрећијим грађанима на свету. Будите срећни увек, а не само на овај дан!

Ксенија Јанковић 1а

ЛИКОВНИ РАДОВИ УЧЕНИКА ГИМНАЗИЈЕ „ЈОСИФ ПАНЧИЋ“

MATA MAПА

Учење математике кроз игру

МАТА МАПА“

Мај месец је месец математике. Ова манифестација је ове године окупила наставнике математике и информатике и инспирисала их да се поиграју новим форматом и истраже могућности подучавања математике кроз видео-игре.

Центар за промоцију науке је уз подршку Нордеус фондације и Друштва математичара Србије расписао конкурс у оквиру ЕдуГејминг програма, на који су се пријављивали наставници математике и информатике основних и средњих школа. Задатак је био да наставници креирају едукативну игру за једну наставну јединицу и да подстакну своје ђаке на истраживање и креативно решавање проблема. Сарадњу и корелацију остварили су и са својим клегама, који предају друге предмете, попут биологије, географије, физике, а препознају елементе математике у настави својих предмета. Као резултат једне овакве сарадње, настала је едукативна игра „Мата Мапа“, која је освојила друго место на конкурсу, међу 51 пријављеном екипом. Пројекат су осмислили и реализовали ученици Гимназије „Јосиф Панчић“ са менторком Јеленом Стојкановић, уз помоћ професорке географије, Мирјане Радивојевић и професорке грађанског васпитања, Раде Тадић. Основ ове игрице је аналитичка геометрија, али је иста намењена и за систематизацију градива из географије. Професорке су окупиле тим који су чинили следећи ученици: Лена Ђуровић, Дрина Марковић, Тамара Петровић, Тијана Спасојевић, Дијана Новаковић, Урош Злојутро, Николија Вуковић, Тара Марковић.

ИЗЈАВЕ ПРОФЕСОРА И ПЕДАГОГА

У последњих осамнаест година, колико ја радим у овој школи, најбољи ђаци из наше општине упишу Гимназију. Ни једне године се није десило да ђак генерације са територије наше општине упише неку другу школу и то је огромна сатисфакција да нам и деца и родитељи укажу такво поверење, да ми даље обликујемо и даље се бавимо таквом децом, која су преталентована из разних области науке. У прилог овоме говоре и чињенице да сваке школске године наши ученици остварују врхунске резултате на такмичењима из свих предмета, што значи да се у нашој школи добро и квалитетно ради. Мислим да је гимназија прави избор зато што кад имаш четрнаест година, појам о томе чиме желиш да се бавиш је веома скучен, ачи се после завршене гимназије тачка гледишта тог младог човека се подиже на један виши ниво, са ког може боље сагледати себе самог и то чиме се може бавити у будућности.

Александра Ђурић Караклић, проф. Биологије

Заједничким радом и заједничким саветовавањем оспособљавамо ученике да преузму одговорност за сопствену будућност и да стекну одређена знања и зрелост о својим способностима. Упознавањем, праћењем и подстицањем развоја индивидуалних карактеристика личности, усмеравамо њихов професионални развој, информишемо ученике о свету рада и о занимањима и оспособљавамо их за даљи упис.

Катарина Матић, педагог

Има толико много разлога да ученици похађају ову школу. Двадесет први век је век науке, уметности, век изазова. Због тога је важно да деца што више знања понесу из средње школе. Гимназија им пружа могућност да се пронађу, јер су на почетку средњошколског образовања исувише незрели, да би дефинисали своју будућу професију. Имају много занимљивих предмета, пројектне наставе, где могу да истражују и да учествују у свим оним стварима које се везују за савремене технологије. Гимназија даје и велику шансу за студирање и иностранству. Овде се квалитетно уче сви предмети, што наше ученике ставља раме уз раме са ученицима Филолошке гимназије, Математичке гимназије…Драги родитељи, можете пратити њихово одрастање, њихово стасавање и након тога из можемо спремне послати у свет, јер то врло важно у овим годинама које су прилично изазовне и турбулентне.

Горгина Ђурић, проф. српског језика

Посаветоваћу ученике осмих разреда да упишу нашу школу. Нећу препоручивати који смер, јер и у једном и у другом смеру радимо истим темпом, па ће сви ученици бити спремни за било који факултет који одаберу у будућности. Имали смо доста случајева да се ученици определе за друштвено-језички смер, па да заврше Математички факултет. Исто тако, ученици природно-математичког смера без проблема уписују Филолошки факултет. Ми смо ту да им помогнемо да сазру и одаберу свој даљи пут, и да учинимо тај упис на факултет што лакшим.

Јелена Стојкановић, проф. математике

Оно што је новина у образовању у гимназији, јесте полагање завршне матуре, као замена за досадашњи пријемни испит. Ове године наша школа је изабрана за пилотирање државне матуре, где су ученици поред обавезних предмета, српског и математике, полагали и трећи предмет по избору. Наши гимназијалци су у великој мери бирали енглески језик, и након прегледаних тестова, са поносом могу да кажем да су испунили циљ, који сам ја себи као професор задала, а надам се и они као ученици четврте године, бирајући мој предмет. Рецепт за успех је сталан рад на себи, мењање техника, метода подучавања, као и мењање стратегија учења, како би се постигао жељени исход.

Вера Глишић Јовановић, проф. енглеског језика

МАТУРАНТСКИ ПЛЕС

Након две године паузе, због пандемије коронавируса, матурани у читавој Србији заплесали су 20. маја, тачно у подне, свој матурантски плес. Сви матуранти плешу квадрил, исту увежбану кореографију, уз музику Јохана Штрауса „Слепи миш“.  Мелодија се емитује преко сателитског преноса и омладинци цел  Европе плешу  у исто време. Манифестација под називом „European Quadrille Dance Festival“ или Матурантски плес, у Србији се одржава од 2005. Године. Први град који се придружио овом пројекту Плесног савеза Словеније, био је град Краљево, захваљујући братским односима са Марибором. После Краљева, манифестацији су се постепено прикључили и остали градови Србије, дајући свој допринос у ширењу позитивне енергије и атмосфере. Лепота и младост заплесала је и у нашем граду, на Градском тргу и код присутних изазвала посебан емотивни набој.

HidroElektrana Bajina Basta Dunav osiguranje NP Tara